یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

ادغام CRM و ERP و تفاوت هاي آنها

۲۲ بازديد

اكثر كسب و كارها ترجيح مي دهند كه دو سيستم را با هم ادغام كنند تا بتوانند بهترين استفاده را از سرمايه خود ببرند. يك سيستم مديريت ارتباط با مشتري و برنامه ريزي منابع سازماني  وقتي با هم ادغام شوند مي توانند به خوبي به كسب و كارها و سازمانها كمك كنند.  سيستم مديريت ارتباط با مشتري تقريبا با وجه ظاهري يك كسب و كار كه همان مشتريان و اطلاعات مربوط به آنها هستند سروكار دارد و با غني سازي تعاملات، بازاريابي و پشتيباني مشتريان به كسب و كار كمك مي كند. اين نرم افزار به كسب و كارها كمك مي كند .


يك سيستم ERP اطلاعات زيربنايي يك سازمان را آناليز و برنامه ريزي مي كند. به طور كلي اطلاعات مشتريان يكبار آناليز مي گردد. اين اطلاعات مي تواند شامل تاريخچه خريد، پرداخت ها و جزئيات پرداخت، اطلاعات شخصي مشتري، اطلاعات مالي و جزئيات پشتيباني هاي دريافتي باشد. هر دوي اينها، هم نرم افزار مديريت ارتباط با مشتري و هم نرم افزار برنامه ريزي منابع انساني به طور مستقل راهكارهاي قابل توجهي براي كسب و كارها ارائه مي دهند. استفاده از يك راه حل يكپارچه سازي قدرتمند، امكان اتصال به اينترنت و ... مزاياي بيشتري را براي كسب و كارها به همراه خواهد داشت.

تصميم گيري براي كار با CRM يا ERP

براي شركت هايي كه مي خواهند بيشترين رشد را داشته باشند، انتخاب بين CRM و ERP مشكل است و اغلب شركت ها نمي دانند اول بايستي نرم افزار مديريت ارتباط با مشتري را تهيه كنند يا اينكه نرم افزار برنامه ريزي منابع انساني را تهيه كنند. شايد انتخاب مشكل به نظر بيايد زيرا هر دوي اين سيستم ها براي بهبود و توسعه شركت ها ضروري هستند. وقتي شركت ها هدف شان افزايش فروش باشد نياز به يك نرم افزار مديريت ارتباط با مشتري نيازمند است. از طرف ديگر، يك سيستم ERP با داده هاي دقيق بين سازماني كار مي كند.

چالش هاي ادغام نرم افزار CRM و ERP

به طور كلي سيستم هاي CRM و ERP به عنوان سيستم هاي مديريتي معماري پيچيده اي دارند و در بستر خود تمايل دارند با ديگر سيستم ها ادغام شوند. كساني كه سعي  دارند اين دو سيستم را با يكديگر ادغام كنند، تمايل دارند كه نقطه به نقطه اين دو سيستم را با يكديگر ادغام كنند. اين روش يك روش بسيار گران و با درصد شكست زياد است . اتصال نقطه به نقطه ي اين دو سيستم نياز به يك تيم توسعه دهنده ي نرم افزار و تغييرات زيادي دارد. علاوه براين، تغييرات كل سيستم را تحت تاثير قرار مي دهد و فرصت اشتباه براي توسعه دهندگان را فراهم مي كند. اين اتصال نقطه به نقطه دو سيستم يك راه حل كوتاه مدت براي كسب و كار را فراهم مي كند اما وقتي كسب و كار شما توسعه مي يابد، همگام سازي اين دو سيستم يكپارچه شده با موقعيت جديد كسب و كار كار بسيار پيچيده و دشواري خواهد بود.

يكي ديگر از روش هاي كسب و كارها براي ادغام اين دو سيستم، روشي با عنوان Swivel Chair مي باشد، در اين روش نياز به يك فرد با سطح دسترسي به كل داده هاي دو نرم افزار داريم كه به صورت دستي اطلاعات را از يك سيستم دريافت و وارد سيستم ديگر مي كند. چنين روندي طبيعتا با خطا و صرف منابع انساني زيادي همراه است.

با استفاده از دو سيستم متفاوت اغلب قادر به پوشش كليه تعاملات و رديابي اطلاعات مشتري نخواهيم بود. اما با صرف وقت و ايجاد يك رابطه بين دو نرم افزار CRM و ERP قادر خواهيم بود كليه اطلاعات مشتريان را پوشش دهيم و بازگشت سرمايه هاي شركت را با فروش موفق تضمين كنيم. در اين روش سرعت فرآيندهاي فروش كاهش مي يابد.

براي سيستم يكپارچه سازي اين دو نرم افزار نياز به فضاي مناسب كاري خواهيم داشت و كسب و كارها نيازمند راه حل جامعي از دو سيستم CRM و ERP براي ساده سازي فرآيندها خواهند بود.  برخي شركت ها ادغام اين دو سيستم را از طريق ايجاد اتصال بين كتابخانه هاي اين دو نرم افزار امكانپذير مي كنند تا يك پلتفرم يكپارچه جهت استفاده ي بهينه از اين نرم افزارها را فراهم كنند.

به اشتراك گذاري اطلاعات و ارائه ديد سيستمي به داده هاي ورودي، باعث بهره وري فرآيند كسب و كار و ساده سازي فرآيندها مي گردد. با ادغام CRM و ERP سازمان ها مي توانند تمركز بيشتري بر داده هاي در دسترس كارشناسان فروش داشته باشند و با استفاده از اين سطح دسترسي عمليات فروش ساده تر خواهد شد.

علاوه بر اين همانطور كه بسياري از شركت ها درحال كاربردي سازي فرآيندهاي مبتني بر ابر هستند، ادغام اين دو سرويس از طريق سيستم ابري و به كارگيري آنها از اين طريق آنها را كاربردي تر ساخته است. با استفاده از سيستم ابري فرآيندها ارتباطي بي نظير و هماهنگ در زمينه هماهنگ سازي داده ها براي ايجاد يك فهرست مشترك از مشتريان و استفاده از اطلاعات همزمان از اين داده ها را فرآهم مي آورند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.